WWW.MOJETELOMOJEVOLBA.CZ

pátek 7. ledna 2022

Může obézní člověk trpět podvýživou?

ledna 07, 2022

  


Když někdo trpí nadváhou nebo obezitou, automaticky si myslíme, že ten člověk jí strašně moc. Že má velké porce, že se přecpává, a proto vypadá tak, jak vypadá. Úplně beze srandy Vám můžu říct, že ve spoustě případů tento člověk s nadváhou či obezitou trpí podvýživou. Hned vysvětlím.
Podvyživeného člověka si představujeme jako nějakou anorektičku, kost a kůže, jako někoho, kdo nejí nebo jí strašně málo a proto trpí podvýživou. Ano, to je jeden ze způsobů podvýživy. Ale i obézní člověk může být podvyživený. Definice podvýživy zní, že organismus dostává nedostatečný přísun živin. Podívejme se tedy na jídelníček našeho obézního člověka. Většinu jídelníčku tvoří sacharidy, respektive cukry. Žádné komplexní sacharidy, žádná vláknina (nebo jen v minimálním množství), jen samé cukry. Tělo strádá, chybí mu vláknina, chybí mu kvalitní sacharidy.
A jaképak má tento obézní člověk bílkoviny? Většinou jsou tvořeny mléčnými výrobky a masem, respektive ochucenými mléčnými produkty, které obsahují daleko více cukrů než bílkovin a masem - ehm, tučným masem, smaženým, uzeninami, apod. Ten jeden jahodový jogurt ke snídani a smažený řízek k obědu skutečně na denní porci bílkovin nestačí. Tělo strádá, chybí mu kvalitní bílkoviny.
A jak je to v jídelníčku s tuky? Tuků je tam poměrně dost, o tuky nouze není, to máme transmastné kyseliny tady, ztužené tuky támhle, to si dáme k televizi brambůrky, k obědu řízeček z přepáleného oleje a co teprve ty hranolky z friťáku! Tuků je tam habaděj, o tom žádná, problém ale je, že to všechno jsou tuky nekvalitní, tzv. špatné tuky, které našemu tělu nic nedají, naopak tělu a našemu zdraví škodí. Kvalitních tuků máme v jídelníčku poskrovnu. Tělo strádá, chybí mu kvalitní tuky.
Vidíte to? Když se na to podíváme ještě jednou, tak obézní člověk nejí málo, jí dostatečně nebo dokonce více, ale i přesto tělu nedodá to, co potřebuje. Pokud bychom to vyjádřili procentuálně, tak náš obézní člověk plní kvalitní sacharidy dejme tomu na 15% (doporučené množství je 40%), kvalitní bílkoviny na 10% (doporučené množství je 30%), kvalitní tuky na 5% (doporučené množství je 30%). Čili, podtrženo sečteno, to máme 30% celkového příjmu je jakž takž v pořádku (a to jsme ještě hodně shovívaví), takže náš obézní člověk, tedy spíše jeho tělo, přežívá pouze na 30% toho, co skutečně potřebuje. To znamená, že dlouhé roky jede na úsporný režim, tělo i při 30% příjmu musí přežít a fungovat.
Tělo tedy trpí podvýživou, protože nemá dostatek kvalitních makroživin, dostává pouze samé nekvalitní živiny, které nepotřebuje a které mu ještě navíc škodí (!).
Když se podíváme na jídelníček obézního člověka, tak pokud bychom měli spočítat denní příjem, tak ten klidně může být 1.800 kcal, tedy na první pohled dostatečný. Ale právě tady platí, že není kalorie jako kalorie. Protože to, že jíte dostatečně, ještě neznamená, že Vaše tělo netrpí a není podvyživené. Daleko důležitější než celkový denní příjem je rozložení maker, tedy sacharidů, bílkovin a tuků. A ještě důležitější než rozložení maker je to, z jakých zdrojů ta makra přijmete. Protože je rozdíl mít splněné tuky z nekvalitních škodlivých tuků anebo z těch kvalitních, pro tělo tak moc potřebných. Proto se Vám může zdát, že jíte dostatečně, kalorický příjem plníte, ale stejně se nic neděje. Protože nejde jen o kalorie. Důležité je, z čeho ty kalorie přijmete. To zajímá Vaše tělo. A to by mělo zajímat i Vás.

Moje Tělo - Moje Volba



pondělí 3. ledna 2022

Novoroční předsevzetí

ledna 03, 2022

Máme tu první lednové pondělí nového roku, spousta z vás se jistě po hlavě vrhá na dodržování svých předsevzetí. Pojďme se tedy na ta novoroční předsevzetí podívat blíže. 

👉 Detoxikace - velice často se domníváme, že před každým pokusem o zhubnutí je třeba se detoxikovat, protože roky nezdravého stravování v našem těle vytvořily doslova skládky nebezpečného odpadu. Díky bohu to tak ale vůbec není. Lidské tělo se pravidelně detoxikuje úplně samo pomocí svých vnitřních orgánů, takže vám ušetřilo práci a pokud neberete drogy, na detox můžete klidně zapomenout. Zeleninové šťávy stejně nejsou dostačující, nedodají tělu to, co potřebuje. Zkuste místo hladovění při pití takovýchto šťáv raději jíst dostatečně tak, jak tělo potřebuje. 

👉 Držet dietu - dieta je krátkodobá záležitost, držíte ji po určitou dobu a pak se opět vrátíte do starých kolejí, pak opět držíte dietu a opět staré koleje. Co takhle si najít něco, co bude trvale udržitelné? Zdravý životní styl nemá žádná striktně daná pravidla, je takový, jaký si ho uděláte. Najděte si ten svůj zdravý životní styl, který vám bude vyhovovat. Natrvalo a bez jojo efektu.

👉 Zkusit keto/low carb - a co takhle zkusit postavit dům a začít střechou? Že je to blbost? Úplně stejná blbost jako zkusit keto/low carb. Dům taky nezačínáte stavět od střechy, ale od základů. Nejprve se naučte základy zdravého stravování a fungování těla, pak můžete přejít na další level. Protože jinak půjde zase a jen o další pokus, který nadělá více škody než užitku. Jíst kvalitně (přirozené potraviny), dostatečně (nehladovět) a vyváženě (všechny makroživiny). To je základ. 

👉 Zhubnout třicet kilo - je skvělé dávat si velké cíle, ale ještě lepší je dávat si reálné cíle. Věřte mi, že je daleko lepší dát si menší cíl, protože pro vás bude lépe dosažitelný. Je snazší zhubnout třicet kilo nebo pět kilo? Nastavte si reálné dosažitelné cíle a uvidíte, že to bude jen ku prospěchu. Reálných cílů dosáhnete rychleji, podpoří to vaše sebevědomí, budete na sebe pyšní, budete vidět výsledky a budete mít motivaci a chuť jít dál.

👉 Chodit do posilovny - na rovinu, posilovna není pro každého. A pokud si v lednu koupíte permanentku a v únoru už budete hledat výmluvy, proč tam nejít, jsou to vyhozené peníze. A přiznejme si, většina permanentek právě tak skončí. Zvedání činek není jediný sport na světě. Jakýkoliv pohyb se počítá. A úplně nejpřirozenějším pohybem pro tělo je chůze. Nic vás to nestojí, je zcela zdarma, časy si volíte sami, můžete střídat tempo, můžete měnit terén, jste na čerstvém vzduchu a uvidíte spoustu zajímavých míst. Tak proč utrácet peníze za permice, které stejně propadnou? 

Novoroční předsevzetí jsou krásná věc, ale i tady platí, že pokud o tom nejste vy sami přesvědčeni, pokud to vy sami skutečně nechcete, pak neuspějete. O změně nerozhoduje nový rok, ani pondělí, ale jen vy sami. Pokud jste skutečně rozhodnutí, pak je úplně jedno, co je za den nebo který je měsíc. Začít můžete kdykoliv. Rozhodujte se srdcem.

 Hodně štěstí. 💚


pátek 31. prosince 2021

PF 2022

prosince 31, 2021

Dnes máme Silvestr a to znamená jediné - konec roku a začátek roku nového. Čas ohlížení se zpět, čas plánů a předsevzetí. Řídím se heslem, že nemá cenu řešit minulost, protože tu už stejně nezměníme. Můžeme se však z minulosti poučit a vzít si z ní něco, co se nám bude hodit v budoucnosti. Nejdůležitější však je žít přítomností. Užívat si každičký okamžik, každičký den, protože ta daná chvíle už se nikdy opakovat nebude.

Přeji Vám, abyste se stejně, jako se nyní díváte na 1. ledna, dívali i na všechny zbylé dny v novém roce. Abyste před každým novým dnem byli plni cílů a odhodlání. Abyste nikdy nepřestali věřit, že Vy to dokážete. Protože Vy to dokážete. I když to nebude zrovna během ledna, ale až během května. Nepřestávejte snít a plnit si své cíle a přání jen proto, že zrovna není Silvestr. Protože každý den je vhodný na změnu. Stačí jen skutečně chtít.


Krásného Silvestra a ještě krásnější nový rok!💚


středa 29. prosince 2021

Co všechno ovlivňuje náš jídelníček?

prosince 29, 2021


Asi už jste někdy slyšeli, že to, co jíme, náš životní styl, ovlivňuje naší váhu. Však o tom to celé je, ne? O číslu na váze. Buď přibíráme nebo hubneme. Buď jíme hodně a nezdravě, tím pádem přibíráme, nebo jíme zdravě a málo a hubneme. Zcela určitě jídlo a náš životní styl ovlivňují naši váhu. Naši postavu. Ale možná jste nevěděli, že náš jídelníček, to co jíme, náš životní styl má vlastně vliv i na spoustu dalších věcí. Vše jde spolu ruku v ruce. A spousta věcí, které my řešíme polknutím "zázračné" růžové tabletky, by se dala vyřešit právě změnou jídelníčku, změnou životního stylu.
Jsme to, co jíme. Ale mohli bychom i říct, že se nám děje to, co jíme. Jste unavení? Nemáte menstruaci? Trápí vás migrény? Nemůžete spát? Bolí vás záda? Máte špatnou imunitu? Jste podráždění? Máte deprese? Máte problém otěhotnět? To vše totiž ovlivňuje váš jídelníček. Prakticky se dá říct, že za všemi problémy, starostmi a nemocemi lze najít problém ve stravování a životním stylu. Vše souvisí se vším. To, že jídlo ovlivňuje číslo na váze, to je to nejmenší. Má to mnohem hlubší podstatu. A ruku na srdce, jestliže máte problém s váhou, určitě máte i minimálně jeden z těch problémů, co jsem tu vyjmenovala. Možná budete sami překvapeni, co vše se změnou jídelníčku změní. Důležité je tělu dopřát vše, co ke správnému fungování potřebuje. Protože nejde jen o váhu. Jde hlavně o to, jak se cítíte. 💚


pátek 10. prosince 2021

klientka Vlaďka

prosince 10, 2021

Klientka Vlaďka se rozhodla vydat se po Cestě za svou vysněnou postavou, strávily jsme spolu celý měsíc a naše spolupráce přinesla krásné výsledky. Vlaďce je 41 let a vzhledem ke své náročné profesi, samu sebe zanedbávala. Byla unavená, ospalá, jedla velmi nepravidelně, prakticky část dne hladověla, aby to pak později všechno dohnala, trápily jí chutě.

Na začátku své nové Cesty Vlaďka obdržela Výživový plán, kde měla spočítané porce, věděla přesně, kolik čeho si může dát, obdržela i tabulky potravin pro případ, že by něco z jídelníčku nejedla nebo to zrovna neměla doma, tak aby věděla, čím může nahradit a v jakém množství. I zdravý a kvalitní jídelníček lze poskládat z běžně dostupných potravin, nemusíte k tomu přikupovat nic speciálního, předraženého, prostě jen to, co máme každý doma.

Poté absolvovala online školení, kde se naučila základům zdravého stravování, v čem jsou nejčastější chyby, jak se jich vyvarovat, co znamená jíst vyváženě, jak si správně skládat vlastní jídla, i co ostatního kromě jídelníčku je pro hubnutí velmi důležité. Vlaďka obdržela také Zápisník a pravidelně každý den vše poctivě zapisovala (nikoliv jen co jedla). Mohly jsme si tak celý den projít a zhodnotit a vychytat případné chybičky. Byly jsme spolu v kontaktu každý den, a i když začátky pro ní byly těžké, nakonec vše zvládla! Měsíc utekl jako voda a závěrečné měření a vážení ukázalo, že když se opravdu chce, tak to opravdu jde.

Vlaďka zhubla dvě kila, přes břicho mínus 3 cm, boky mínus 2 cm, stehna mínus 4 cm. Samozřejmě že jí výsledky namotivovaly do dalších dnů, pokračuje dál a určitě o ní a její Cestě ještě uslyšíme. Jak sama říká, kdo je připraven, není zaskočen. "Byla jsem pohodlná, vymlouvala jsem se, ale teď si chystám jídlo dopředu a už jsem si na to tak zvykla, že když nemám svou krabičku, tak se cítím nesvá a chybí mi." S Vlaďkou zůstávám v kontaktu a těším se na její další výsledky.

Zapomeňte na diety a hladovky, nemusíte vyřazovat pečivo ani přílohy, dokonce úplně v klidu můžete jíst i po 17., 18. dokonce i po 20. hodině! Hubnutí není o utrpení a prázdném žaludku, hubnutí je o kvalitním, dostatečném a vyváženém jídelníčku, naučte se základy zdravého stravování a zhubněte jednou provždy.

Vaše Tělo - Vaše Volba



Právě přijímám klienty na leden, takže kdo má v plánu dodržet novoroční předsevzetí, právě teď je ten pravý čas rezervovat si své místo!


středa 3. listopadu 2021

Horká čokoláda

listopadu 03, 2021

Podzimní a zimní dny jsou jako stvořené pro horkou čokoládu. Snad si ji nezakazujete jen proto, že dodržujete zdravý životní styl? Zkuste můj recept a bez obav si pochutnejte.

Hrnek plnotučného mléka (může být i rostlinné, doporučuji kokosové, chuťově se asi hodí nejlépe), kvalitní vysokoprocentní čokoláda (80% ideál), vanilka, skořice
Ve vodní lázni smícháme půl tabulky čokolády se 4 lžícemi mléka, necháme úplně rozpustit, ale nevaříme. Jakmile se vytvoří hladká kašička, tak za stálého míchání postupně přiléváme zbytek mléka. Poté čokoládu nalijeme do sklenice a pochutnáme si.
Čokoláda je sama o sobě dostatečně sladká, ale pokud by to pro vás bylo málo, doporučuji už do rozpouštění čokolády ve vodní lázni přidat trošku čekankového sirupu. Pokud chcete chuť čokolády ještě vyšperkovat, můžete přidat i vanilku nebo skořici.
Já jsem si čokoládu připravila ještě trošku jinak, čtvrt hrnku mléka jsem našlehala v kávovaru, ve vodní lázni rozpustila čokoládu se 3 lžícemi mléka a tu pak nalila do sklenice s našlehaným mlékem, tak se mi vytvořily barevné vrstvy, které jsem promíchala a pochutnala si. 😋


Více receptů najdete na Instagramu:



pondělí 1. listopadu 2021

Proměna klientky

listopadu 01, 2021


Dnes máme pondělí, dokonce i prvního, tak pro vás, co dnes začínáte, troška motivace: proměna klientky, která dodržuje jídelníček dva měsíce.

Zdravý a vyvážený jídelníček je základem úspěchu, ať už je Vaším cílem hubnutí nebo jen naučit se správně a zdravě stravovat. Ke štíhlosti je třeba se projíst, ne prohladovět, proto s jídelníčkem budete jíst tak, že Vaše bříško bude nadmíru spokojené a rozhodně v něm nebude kručet. Jídla jsou rychlá, z běžně dostupných potravin, bez náhražek a doplňků. Moje tělo - Moje volba

jidelnicek@mojetelomojevolba.cz

www.mojetelomojevolba.cz