úterý 15. července 2014

Jillian Michaels Mýtus: Glukozofruktozový sirup je zdravější než cukr

Pravděpodobně jste již slyšeli oba názory. Příznivci zdravého životního stylu tvrdí, že glukózo-fruktózový sirup je velmi špatný, zatímco reklama tvrdí pravý opak. Je na čase podívat se blíže na toto sladidlo a zjistit pravdu. 

Pravda: Glukózo-fruktózový sirup ( HFCS ) podporuje ukládání tuků a velkou mírou přispívá k obezitě a cukrovce. HFCS je třeba se vyhnout za každou cenu. 
HFCS je jedním z nejlevnějších sladidel, které trh nabízí, takže potravinářské společnosti díky němu enormně zvyšují své zisky. Nám však akorát ničí naše těla a metabolismus. Možná jste už v reklamě slyšeli, že HFCS je stejný jako stolní cukr, ale není to pravda a hned Vám ukážu proč.

HFCS přispívá k rozvoji obezity, cukrovky a dalších nebezpečných zdravotních problémů. V nedávné studii na Princetonské univerzitě vědci zjistili, že krysy, které dostávaly HFCS, přibraly mnohem více než krysy, které požívaly vodu slazenou stolním cukrem - ikdyž obsahovaly stejné množství kalorií. Druhá studie sledovala jejich tělesnou hmotnost po dobu 6 měsíců. Bylo zjištěno, že krysy, které konzumovaly HFCS abnormálně zvýšily svou tělesnou hmotnost, měly výrazné zvýšení cirkulujících triglyceridů ( které zabraňují hormonu leptin, aby Vašemu mozku řekl, že jste plní ) a tuku kolem břicha. Spousta zdravotnických organizací poukazuje na to, že používání HFCS v potravinách zvyšuje procento obezity v zemi.  

HFCS Vám navodí pocit, že jste stále hladoví, zatímco cukr zklidňuje hormony hladu. Podívejte se na etikety potravin a uvidíte HFCS naprosto všude, od nápojů až po pečivo. Dáte si svačinu, abyste neměli hlad, ale pravděpodobně to dopadne tak, že budete mít chuť na další. Studie provedená na Pennsylvánské univerzitě prokázala, že fruktóza neumí potlačit hormon hladu ghrelin ( stolní cukr to umí ). Ženy, které jedly fruktózu měly vyšší hladinu ghrelinu po celý den, celou noc, až do dalšího dne. Jednoduše řečeno, tyto ženy se cítily hladové po celý den díky fruktóze. Kromě toho, že způsobuje vyšší hladinu ghrelinu, tak zároveň HFCS brání tělu, aby vylučovalo hormony inzulin a leptin ( hormony, které se uvolňují, když se cítíte plní ). Takže pokud budete pít nebo jíst HFCS, budete i nadále konzumovat více kalorií - dokonce i po 24 hodinách - než kdybyste jedli pouze obyčejný cukr. 

Je těžké HFCS vyřadit ze svého jídelníčku, ale rozhodně ne nemožné. HFCS najdete snad všude. Pokud se mu chcete vyhnout, vybírejte si celozrnné potraviny, bio maso, ovoce a zeleninu a vždy důkladně čtěte etikety.

Závěr: Já osobně mám k HFCS nulovou toleranci. Vím, že to pro Vás bude těžké HFCS úplně vyloučit ze svého jídelníčku, ale důrazně Vás žádám, zkuste to. Teď prosím ten článek neberte tak, že Vás navádím k přecpávání se cukrem. Ale rozhodně je cukr lepší variantou, samozřejmě v rozumné míře. 

Z originálního článku Jillian Michaels volně přeložila Mamina Zdenina



Žádné komentáře:

Okomentovat