WWW.MOJETELOMOJEVOLBA.CZ

středa 29. ledna 2014

Interview z fitness světa: obchodní ředitel MatchaTea.cz


Jméno: Petr Patočka
Povolání: Obchodní ředitel firmy Čajová květina s.r.o.


Petr Patočka je obchodním ředitelem společnosti Čajová květina s.r.o., která je největším dodavatelem čaje Matcha u nás. Čaj Matcha nakupují přímo u japonského výrobce.



Petře, prosím, prozraďte nám, co to vlastně čaj Matcha je a proč prospívá našemu zdraví.
V první řadě je třeba si uvědomit, že čajovník (Camellia sinensis) je jedna rostlina, která se zpracovává na mnoho různých způsobů. Dost často se setkávám s mylnými názory, že např. černý čaj pochází z jiné rostliny než ten zelený nebo bílý. Není to pravda. Zpracování čaje probíhá úplně stejně. Teprve v továrně Aracha se výrobci rozhodují, jaký čaj se bude vyrábět. Zastíněné čaje (tedy i  Matcha Tea) se před sklizní na několik týdnů zakryjí, což způsobí zvýšenou produkci chlorofylu a sytě zelenou barvu. V případě černého čaje listy projdou tzv. fermentací, což je oxidace čaje. Zelený čaj je nefermentovaný, takže po sklizení listy nijak dál nepracují. Čaj Matcha patří mezi zelené čaje a liší se tím, že běžný zelený čaj se louhuje a Matcha se díky způsobu zpracování přímo konzumuje. Právě díky zpracování jsou v tomto čaji zachovány veškeré nutriční hodnoty.
Ty jsou několikanásobně vyšší hlavně z důvodu přímé konzumace. Při pití čaje Matcha spotřebováváte celý čajový list. V současné době je tento čaj hlavně v západních zemích velmi oblíben. Při výběru čaje Matcha by měl brát zákazník v patrnost dva základní ukazatele kvality. Chuť a barvu. Chuť čaje Matcha by nikdy neměla být trpká, protože na výrobu čaje Matcha se používá pouze čajová dužina. Dřevité části listu se odstraňují. Dalším ukazatelem je barva. Ta musí být jasně zelená a nikdy nesmí být žlutá  nebo hnědá. V těchto případech je jasné, že se jedná o padělek. Každopádně kvalita Matcha, která se vyskytuje zde v ČR je většinou na dobré úrovni. Při výběru vhodného dodavatele je vždy důležité, aby Vám dokázal původ čaje, popř. certifikáty. Co se týče kvality našeho Matcha Tea gastro, tak se nejedná o nejkvalitnější Matcha na trhu a nikdy jsme ho ani tak neprezentovali. Tento druh se řadí mezi střední třídu, která slouží ke každodenní konzumaci a je vhodným doplňkem stravy. Od japonských mistrů máme posvěcené, že poměr cena/kvalita je u Matcha Tea gastro na velice dobré úrovni. Tento fakt potvrzuje i certifikace BIO, která byla na náš Matcha vydaná na území ČR poprvé. Pokud si chcete dopřát opravdovou Matcha delikatesu, tak je potřeba za ní připlatit. Nejkvalitnější Matcha se dá pořídit v rozmezí od 800 Kč. Pokud někdo zákazníkům tvrdí, že je schopen sehnat např. 100 g nejkvalitnějšího Matcha  za 150 Kč, tak nemluví pravdu. Skutečně to není možné. Matcha je jako kaviár. Nekvalitní náhražky a nebo padělky stojí pár korun a ty nejlepší klidně tisíce. Doporučuji všem čtenářům, aby si poctivě přečetli sekci o čaji matcha na našem webu.
 
Co Vás vůbec přivedlo na myšlenku začít se čaji Matcha intenzivně věnovat a šířit ho po českých luzích a hájích?
Čajem Matcha to nezačalo. Čajová květina s.r.o. byla založena v roce 2009 za účelem dovozu kvetoucích čajů. V současné době máme ve stálé nabídce 20 druhů kvetoucích čajů a 14 druhů dárkových sad. V okamžiku, kdy se celý projekt dodělal jsem zjistil, že by to chtělo ještě něco k tomu. Opět něco zajímavého. Koncept, který tu nikdo nedělá. V tu chvíli přišel Jaromír Horák a přivedl mě na myšlenku čaje Matcha. To bylo někdy v březnu 2012. Čaj Matcha mě okamžitě zaujal. Začal jsem o něm číst nejrůznější články, které v tu dobu byly převážně na zahraničních serverech a začal se zamýšlet nad prvními modely nabídky tohoto čaje. Přestože tu již nějací prodejci čaje Matcha byli, tak byla velká výzva se do prodeje Matcha pustit naplno, protože ostatní měli v té době Matcha spíše jako doplněk ve svém portfoliu. Přípravy probíhaly do konce roku 2012, kdy jsme studovali všemožné materiály o čaji Matcha  a následně jsme začali tvořit první modely prodeje. Druhá polovina roku 2013 se dá již považovat se úspěšný start tohoto projektu.

Čaj Matcha má svou specifickou chuť a vůni. Kdy Vy jste poprvé ochutnal tento čaj a prozraďte, byla to láska na první ochutnání?
Musím se přiznat, že první seznámení s čajem Matcha mě po chuťové stránce moc nepotěšilo. Okamžitě mi prošly hlavou myšlenky, že tuto barvu a tuto chuť čaje nemůžu nikdy prodat. Začal jsem na internetu pátrat po receptech, které tento čaj obsahují a v okamžiku, kdy jsem si připravil Matcha s bezinkovým sirupem jsem věděl, že to půjde. Po pár vypitých sklenicích jsem sirupy zcela vypustil a teď ho mám nejraději čistý. Teplý i studený. 
Matcha ale neslouží pouze k přípravě čaje, dá se použít i k přípravě různých nápojů a pokrmů (recepty najdeme na Vašich stránkách). Jaký je ten Váš NEJ nápoj či pokrm z Matchy?
Mám ho nejraději čistý. Za studena nebo za tepla. Z pokrmů jsem toho vyzkoušel mnoho a skutečně mě teď nenapadá, co bylo nejlepší. Možná muffiny od paní Zdeňky Kollárikové a nebo roláda od Květy Foitové. To byly dobroty.

Vím, že již existuje také čokoláda a müsli Matcha. Chystáte ještě další novinky pro milovníky tohoto zeleného nápoje?
Ano, čokoláda s čajem Matcha je velice oblíbená a müsli od Dr. Mačatého, které vyrábí Mixit s.r.o. se stalo také velice oblíbeným produktem. Do prodeje jsme zařadili i bonbony, trubičky a čokoládové vafle. Nicméně toto tvoří spíše okrajovou část naší nabídky. Do budoucna bychom chtěli spolupracovat s lokálním výrobcem cukrovinek, ale vhodného jsme zatím nenašli.
Existují nějaké statistiky, kolik lidí u nás už podlehlo kouzlu Matcha Tea?
Přesná čísla za rok 2013 se dávají teprve dohromady. Pokud to mám brát na množství, tak nás rok 2013 překvapil. Nicméně jedna věc je prodej množství a druhá věc je úsilí tomu věnované. Na MatchaTea.cz pracuje dohromady 26 lidí a spousta dalších externě. Hlavně osvěta nám dává hodně zabrat, ale celkové výsledky jsou uspokojivé. Toto je druh obchodu, který Vás musí bavit a dělat ho jen kvůli penězům nelze.

Všude se ale najdou kritici, jak Vy se vyrovnáváte s negativními reakcemi?
Já vždy beru kritiku ze dvou úhlů. Oprávněná a záměrně poškozující. K té oprávněné se snažím postavit čelem a nějak ji řešit. Se záměrnou kritikou nic nenaděláte. Můžete se snažit sebevíc, ale závist je velká nemoc a nám nezbývá nic jiného, než to brát jako součást úspěchu. Naštěstí je pozitivních reakcí enormně více než těch negativních a to nás žene dál.

Co Vy a zdravý životní styl? Přidal jste k čaji Matcha ještě něco zdravého nebo zůstáváte věrný "gaučinku"? 
V letech 2001 – 2008 jsem provozoval restauraci, takže musím přiznat, že jsem zdravý styl moc neřešil. Pravdou je, že s příchodem Matcha jsem celkový životní styl hodně změnil. Díky Matcha a složkám v něm obsaženým jsem se o tuto věc začal více zajímat a celkově hodně věcí v životě změnil. Ale gaučinkem samozřejmě také neopovrhnu. 

Na závěr nám prozraďte jaké máte plány do budoucna, na co se ještě s Matchou můžeme těšit. 
Plánů je skutečně mnoho. Chceme realizovat výrobu dalších produktů, které čaj Matcha obsahují a hlavně se letos chceme zaměřit na celkovou osvětu tohoto čaje. Od 17.2. začínáme  ochutnávkami v obchodech po celé ČR, budeme se účastnit různých outdoor a indoor akcí. Toto bude hlavní cíl letošního roku. Co nejvíce se přiblížit lidem a podat jim veškeré informace, které o čaji Matcha máme a naučit je s ním pracovat. Do budoucna je cíl jasný. Rádi bychom, aby se Matcha Tea stal standardní součástí čajové nabídky v ČR a na Slovensku.


Petře, moc Vám děkuji za rozhovor a za Váš čas a přeji mnoho úspěchů do budoucna.




Zajímavé srovnání hodnot standardního zeleného čaje, kávy a čaje Matcha 
Zdroj obrázků: www.matchatea.cz