pátek 20. listopadu 2015

Nepočítám, nevážím a hubnu

Dnešním příspěvkem jdu tak nějak odpovědět na Vaše nejčastější dotazy, které se objevují, když hodím nějakou fotku mé proměny. Možná to některé z Vás překvapí, ale nikdy jsem si jídlo nevážila, ani nepočítala. Jednak nejsem v matematice až tak dobrá a hlavně mě to nebaví. Představa, že každý kousek jídla vážím a přepočítávám by mě od zdravého stravování hodně rychle odradila. Pokud jste na tom stejně, nezoufejte. Opravdu to jde i bez toho - já jsem důkaz.
Jak tedy si sestavit ten správný jídelníček?
V prvé řadě je důležité mít jídelníček z kvalitních potravin. Nebojte, kvalitní neznamená hned Bio výrobky ( ostatně ani u značky bio není záruka kvality, ale o tom jindy ). Nejdůležitější ze všeho - a rozhodně důležitější než jestli sníte o 20 kalorií více - je složení potravin. Pořád platí nevěřte ničemu a vždy si přečtěte složení. Jezte co nejméně zpracované potraviny, v co nejpřirozenější podobě. Př. nekupujte si ovocný light jogurt, kupte si bílý jogurt.
Jezte pravidelně alespoň 4 jídla denně. Nenechte si hlad. Pokud budete jíst kvalitní potraviny, tak nevadí, když sníte o jeden banán víc. Neřešte s prominutím kraviny, ale důležité věci. Složení potravin je na prvním místě. Pokud do těla nebudete cpát svinstvo, bude šlapat na maximum. 

Velikost porcí
Jak poznat tu správnou velikost, aniž bychom museli vážit. Místo váhy použijeme své oči, tedy budeme to brát "od oka". Ale jelikož jsme tvorové, kteří často mají malé oči, použijeme ještě i náš mozek. Hned přeložím. Jestli to máte jako já, tak většinou jsem vždycky dávala větší porce dětem a manželovi a sebe šidila a vlastně i na sobě šetřila. Tak na to je třeba teď zapomenout. Buďte sobečtí. V tomhle je to opravdu třeba. Děti se najedí, Vy ale musíte taky. A ještě jedna věc. Většinou je problém v malých porcích. Takže, když si myslíte, že už je to dost, není. Přidejte ještě. Ano přidejte. Nebojte se.
Pokud nechcete vážit, doporučuji Vám si pořídit ( nebo doma najít ) nádobí, které Vám s odhadem pomůže. Představím Vám to svoje:
Moje miska na oblíbenou a velice častou snídani - "kašová" miska (700 ml ) . Do dvou třetin misky udělám kaši, na ní nakladu ovoce podle chuti ( a co je zrovna doma ) - a rozhodně se toho nebojím, klidně 2 velké banány s hromadou lesního ovoce nebo broskve nebo mandarinky prostě cokoliv, na co zrovna mám chuť. Ve finále pak snídani tvoří vrchovatá miska plná samých zdravých dobrot, která Vám opravdu dodá energii na celé dopoledne. Můj manžel, když viděl tuto misku, řekl:"Hrom ti do tý huby uhoď! Todle já sníst, tak už celej den nemám hlad."


K obědu Vám stačí normální talíř, který si ale pomyslně rozdělíme. Talíř bude opravdu stačit normální standardní, který máme každý doma. Ale předem upozorňuji, že po nandání jídla na něm nezbude volné místečko, talíř bude plný. Hned zapomeňte na to, že je třeba omezit přílohy. Nikoliv. I přílohy jakožto sacharidy jsou velice důležité a mají při obědě své nezastupitelné místo. Talíř si rozdělíme na třetiny, při čemž jedna třetina bude patřit příloze, druhá bílkovině a třetí, ale o něco větší než dvě předchozí, zelenině. Když si budete nabírat oběd, tak si talíř pomyslně rozdělte a nabírejte tak, abyste vždy tu danou třetinu měli plnou. Opravdu plnou. A vždycky si dejte více zeleniny. Zeleninou nic nezkazíte a klidně jí můžete sníst kýbl, takže si naberte pořádnou porci.



Na svačinu mám další misku ( 400 ml ), menší než na snídani, ale dostatečně velkou, aby mě svačinka zasytila. Pokud si tedy ke svačině dávám jogurt s ovocem, používám tuto misku od Mixitu. Napřed do ní dám celý bílý jogurt, do toho zamíchám skořici a chia semínka, nakrájím ovoce ( banán, hrozno, mandarinka, podle chuti ), nasypu semínka a ve finále je miska opět hezky plná.



A máme tu večeři. K večeři nám může posloužit opět talíř od oběda ( umytý!!! :) ). Nebudeme ale potřebovat jen jeden talíř, ale hned dva. Ano, slyšíte správně, připravte si dva talíře. Na jeden talíř si dáme třeba 4 plátky knäckerbotů, na každý plátek kvalitní šunku a sýr a na druhý talíř si nakrájíme zeleninu tak, aby byl talíř plný. A nebojím se kombinovat, takže klidně papriky, rajčata, okurka, mrkve, co chceme a co máme doma. A sníme to hezky všechno, abysme byli pořádně zasycení.
Doufám, že jsem Vám tímto příspěvkem trošku pomohla a že do toho teď půjdete naplno. Opravdu to není o tom řešit kalorie a váhu. Řešte složení potravin, nebojte se velkých porcí a necpěte do svého těla svinstvo...


-----------------------------------------------------------------------------






9 komentářů:

  1. Článek je naprosto skvělý, se vším souhlasím.
    Ale jako matematičky si prostě nemůžu pomoct - neexistuje, aby jedna třetina byla větší než ty ostatní. :-D Pak to nejsou třetiny, ale tři různě velké části a to je rozdíl. Samozřejmě nic ve zlém, ale v tomto se tak trochu vyžívám... :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za fajn článek. U fotografií misek bych však uvítala, aby byly vyfocené i tak, aby byla vidět jejich hloubka. Například ta snídaňová miska mi připomíná klasickou malou misku na salát nebo zavařeninu k obědu. Takže netuším, zda je tedy miska tak malá a já normálně moc jím, nebo ta fotka prostě jen klame :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Panebože neřešte hloubku misky....to je fakt už moc

      Vymazat
  3. Já jsem si ze začátku počítala kalorie a vážila jídlo, teď to nedělám kvůl tomu že moc není čas, už mám v oku jakousi představu kolik čeho má být. Při měření mám ale větší jistotu :). Ale je dobrý nápad najít doma misky na kaše, aby se každé ráno nemusely vážit vločky :D

    OdpovědětVymazat
  4. Mamina Zdenka skvelý článok. Teším sa opäť. Prosím ťa, aby tu už dievčatá nevypisovali aká je hlboká miska., tak im ju zmeraj na dl :-D nič v zlom.,ale to už niektoré potrebujete vedieť aj o ktorej treba jesť?

    OdpovědětVymazat
  5. Kdysi jsem počítala jídlo kvůli cukrovce - počet sacharidů na porci jídla :) To mi udělalo celkem slušnej odhad.. Chápu ale i lidi co potřebují řád a nad sebou hůl v podobě váhy atd. :) I když někdy to může být cesta do pekel, znám maminu co dva roky vážila, měřila, hlídala (podotýkám ale necvičila) pak už si řekla že do toho půjde sama bez specialisty a nevážila a už jeden na zpětné vlně.. Zvláštní jak pak málo stačí i když za dva roky to musíte mít "ve voku"... Jinak jsi kost :)

    OdpovědětVymazat
  6. Se vším souhlasím, až na večeři. Mě osobně by nějaké suchary, šunka a zelenina nijak zvlášť nezasytily. Nemyslím to zle :). Každému vyhovuje prostě něco jiného :)

    OdpovědětVymazat
  7. Jedálniček máš priam ukážkový, a aj prístup sama k sebe :). Ja som začala postupnými zmenami,(čo najmenej cukru a bielej múky, viac vody, zeleniny a pod.). Už som vo fáze, kedy sa večersnažím obmedziť sacharidy (nie úplne vynechať), ale momentálne mi ide o to, aby sa mi ukázali tehličky na bruchu.. takže v tomto štádiu už asi treba sprísniť :)

    OdpovědětVymazat
  8. Děvčátka, čtěte pozorně, u každé misky je napsán její objem :)

    OdpovědětVymazat