pátek 1. srpna 2014

Jillian Michaels Mýtus: Výrobky bez tuku jsou tou nejlepší volbou

"Bez tuku", to zní jako ta správná volba, ne? No, není tomu tak vždy. Pojďme si objasnit tento mýtus.

Pravda: Potraviny bez tuku mohou být plné chemie a mohou obsahovat téměř tolik kalorií jako potraviny s tukem.


Pořád slýcháme spoustu zpráv o tom, jak je tuk špatný a tak se mu snažíme vyhnout za každou cenu. Jsem si jistá, že každý z nás někdy propadl mánii nakupování potravin bez tuku. To je důvod, proč jsem se rozhodla napsat tento článek a vyvrátit tento mýtus jednou pro vždy. To, že je na etiketě psané "bez tuku" ještě neznamená, že má nízký obsah kalorií nebo že je to to nejlepší pro naše tělo! Vím, že vyznat se v etiketách potravin může být někdy složité, proto s Vámi nyní rozeberu, proč byste se měli vyhnout výrobkům bez tuku a prozradím i další fígle, jak se vyznat v potravinách.

Některé potraviny bez tuku, s výjimkou organických mléčných výrobků, mohou být plné chemie a mohou Vašemu tělu uškodit. Podle Food & Drug Administration ( FDA ) a amerického ministerstva zemědělství ( USDA ) potraviny "bez tuku" musí obsahovat méně než 0,5 g tuku. To zní dobře, až na to, že spousta z těchto beztukových potravin obsahuje vyšší množství sacharidů než potraviny s normálním obsahem tuku a také obsahují téměř stejné množství kalorií. Proč? Protože potravinářské firmy přidávají další ingredience jako třeba cukr, mouku, zahušťovadla, sůl, aby vyrovnaly nedostatek chuti a dalších živin. Sušenky bez tuku jsou krásným příkladem. Některé sušenky bez tuku obsahují více cukru a dalších sladidel než sušenky s 1 nebo 2 g tuku. Toto se však netýká mléčných výrobků, jako třeba bio odstředěné mléko nebo bio nízkotučné jogurty.

Dejte si pozor také na potraviny bez cukru. Mnoho lidí si myslí, že "bez cukru" znamená "bez sacharidů", ale to je velký omyl. Schválně si porovnejte množství sacharidů u výrobku bez cukru a výrobku s cukrem. V případě, že rozdíl je velký, verzi bez cukru si můžete koupit, pokud je vyrobena z netoxického sladidla jako je stévie nebo xylitol. Nekupujte nic, co obsahuje umělá sladidla jako aspartam a sukralóza. Pokud je tam nepatrný nebo žádný rozdíl v obsahu sacharidů, zvolte možnost s většinou přírodních ingrediencí. A pozor, nepleťte si pojmy "bez cukru" a "bez přídavku cukru", což znamená pouze to, že cukr nebyl přidán při zpracování nebo balení, ale neznamená to, že cukr neobsahuje vůbec!

V ideálním případě zvolte vždy verzi potravin s nízkým obsahem tuku. Podle FDA a USDA nízkotučné potraviny musí obsahovat maximálně 3g tuku. Tohle je ta nejlepší volba, protože tyto potraviny neobsahují chemii ani umělá sladidla jako potraviny bez cukru a bez tuku a navíc mají i méně tuku než plnotučné potraviny. Kupujte si nízkotučné mléčné výrobky jako je nízkotučný bio jogurt, tvaroh nebo mléko. Vybírejte si nízkotučné potraviny s nízkým obsahem soli. Pokud zrovna nemáte možnost nákupu nízkotučných potravin, raději zvolte plnotučnou variantu místo varianty bez tuku a dejte si menší porci. Ačkoliv budete v plnotučné variantě konzumovat o něco více kalorií, alespoň se vyhnete veškeré té chemii a náhražkám, které obsahují výrobky bez tuku.  

Závěr: Potraviny bez tuku jsou většinou tou nejhorší volbou, co se Vašeho zdraví týče. Doporučuji raději zvolit variantu s nízkým obsahem tuku a pokud to zrovna není možné, jezte plnotučné jídlo v menším množství. 

Z originálního článku Jillian Michaels volně přeložila Mamina Zdenina



Žádné komentáře:

Okomentovat