úterý 3. června 2014

Strava v těhotenství

O stravování v těhotenství toho bylo napsáno už spousta. A jelikož toto údajně nejkrásnější období v životě ženy nyní postihlo i mě, dovolím si přispět svou troškou do mlýna.
V těhotenství, zejména pak v prvním trimestru, je velice důležité dbát na zdravý a vyvážený jídelníček. Protože v prvních týdnech těhotenství se miminko vyvíjí nejvíce, je třeba se nad tím, co pošleme do žaludku, pořádně zamyslet. Řeči se vedou a voda teče... Tohle všechno víme a nijak to nezpochybňuju. Ale je tu jedno velké ale. Většina žen zrovna v prvním trimestru trpí nevolnostmi. Některé více, jiné méně. Jak tedy máme ovlivnit to, co jíme, když náš žaludek stávkuje? Věřte mi, prošla jsem celodenními, dokonce i celonočními nevolnostmi, takže vím, o čem mluvím. Pokud opravdu trpíte nevolnostmi, tak důležité je, abyste do sebe dostali aspoň něco. Ikdyž to budou rohlíky, piškoty, suchary. Důležité je aspoň něco. Miminko ani Vy nesmíte strádat. Takže dokud nebudete moci zase jíst normálně a zdravě, tak jezte, co můžete. Hlavně jezte. Pokud v sobě neudržíte opravdu nic a navíc i hubnete, rozhodně vyhledejte lékařskou pomoc.
Mezi těhotnými ženami můžeme nalézt i 2 extrémy, co se stravování týče. Prvním extrémem jsou ženy, které těhotenství berou jako takovou výmluvu pro hromady jídla, které spořádají. Jsem těhotná, stejně přiberu, musím přece jíst za dva, teď mi nikdo nemůže vyčítat, že jsem tlustá, jsem přece těhotná! Tak na toto ihned zapomeňte. Ano, přiberete, ale je rozdíl přibrat 12 kg nebo 30 kg. A nezapomínejte, že i těhotenství jednou skončí a Vy zase budete "netěhotná". Ale nabrané kilogramy nezmizí jako mávnutím kouzelného proutku. Takže rozhodně neberte těhotenství jako důvod, proč jíst bez omezení.
A důvod, že přece musíte jíst za dva. Jíst za dva? A za koho? Vy a kdo? Miminko? Miminko, které má pár cm??? Miminko přece nelze brát jako druhého člověka. Ono nemá potřebu jídla jako další dospělý člověk. Nejíte za dva. Jíte jen sama za sebe a za malinkatého tvorečka. Ne za další dospělou osobu. Takže jezte tak, jak jste byla zvyklá doposud. Nezdvojnásobujte porce. Určitě můžete mít o něco větší hlad než dříve, takže něco málo si na porcích budete muset přidat. Rozhodně ale ne je zdvojnásobovat. Pokud pociťujete hlad, přidejte si třeba ovoce, zeleninu, mléčné výrobky, celozrnné pečivo. Určitě ale nepřidávejte hamburger navíc. Uvidíte, že po porodu pak nebudete mít problém nabrané kilogramy shodit.
Druhým extrémem jsou ženy, které mají z těhotenství strach, respektive z nabraných kilogramů a tak raději moc nejedí. Ne jen že tím ohrožují sebe, ale hlavně i své miminko a jeho zdravý vývoj. Nemluvě o tom, když některé ženy v těhotenství drží diety... Diety jsou naprosto k ničemu a pokud je někdo drží v těhotenství, hodně riskuje. Vykašlete se na nějaké hubnutí, na to budete mít dost času po porodu. Teď se soustřeďte na své miminko a na to, aby vše proběhlo, jak má. Těhotenství je vždy risk. Nikdy nevíte, co se může stát. Nepřidělávejte si zbytečné problémy a starosti ještě díky stravě. Jezte tak, jak jste byly zvyklé doposud. Tím nic nezkazíte. Pokud si zachováte svůj jídelníček, není možné, abyste přibraly více než je v těhotenství normální. Za normální přírůstek váhy v těhotenství se považuje rozmezí od 10 do 15 kg. Samozřejmě to berte cca. Užívejte si těch 9 měsíců a starosti s váhou si nechte až po porodu.
V těhotenství je ale třeba se i některým potravinám vyhnout. Alkohol - více asi nemusím psát, toto ví každý. Pokud si při oslavě přiťuknete a napijete se vína, šampaňského, tak se svět nezblázní a ani miminku se nic nestane. Důležité je, aby to nebylo každý den a také aby to bylo jen připití a ne opití se. Kofein - rozhodně byste v těhotenství kofein měly omezit, co to půjde. Pokud jste zvyklé pít kafe, bude to těžké, ale snažte se. Kofein, který do sebe dostanete, se dostane i k miminku a v tom lepším případě způsobí jen bušení srdíčka. Dále se snažte omezit pití černého a zeleného čaje, vyhněte se syrovému masu a syrovým rybám ( sushi ) a příliš kořeněným jídlům.
Na závěr ještě zmíním různé doplňky stravy pro těhotné. Pokud mohu napsat můj názor a mou zkušenost, pak radím doplňkům se vyhnout. Je to stejné jako s doplňky stravy pro běžnou populaci, většinou je to jen postavené na obrovské reklamě, ale pokud jste zdravé, nic Vám nechybí, jíte správně, pak opravdu žádné doplňky stravy nepotřebujete. Jediné co bych doporučila a co doporučuje i většina lékařů je kyselina listová, alespoň v prvním trimestru, ale klidně po celou dobu těhotenství. Protože jejím užíváním pomáháte snížit riziko některých vývojových vad plodu. A v průběhu těhotenství se dost často objevuje nedostatek železa, ale na to Vás upozorní Váš gynekolog a doporučí vhodný preparát. Jinak opravdu není potřeba do sebe cpát nic navíc. U prvního těhotenství jsem nebrala nic, jen ke konci železo na radu lékaře a mám krásného zdravého kluka.  U druhého beru kyselinu listovou ( opět na radu lékaře ), jinak také nic jiného. A zatím je vše v pořádku. Takže opravdu nedejte na reklamy, pokud jste zdravé a jíte vyváženě, není třeba se ládovat různými vitaminy a doplňky.
Když napíšu svou zkušenost, tak v prvním těhotenství jsem o zdravém životním stylu ještě nic nevěděla, takže jsem jedla tak, jak jsem jedla. Jedla jsem nezdravá jídla, pila sladký limonády, na začátku jsem díky nevolnostem hubla a tak jsem pak potřebovala přibrat, aby mě dr neposlal do nemocnice. Nabrala jsem celkem 15 kg a vše jsem dokázala shodit - jak je vidět v mé proměně. Spíš než s kg jsme měla problémy s tím, že jsem byla taková rozplácnutá, nezpevněná. Jsem zvědavá, jak to bude u druhého těhotenství. Zatím jsem přibrala 5 kg, jsem ve 21. týdnu, ale váhu neřeším. Jím tak, abych neměla hlad a hlavní pro mě je, že miminko je v pořádku.Vím, že po porodu budu schopná zase kilogramy shodit, teď už vím, jak na to, takže opravdu váhu neřeším. Užívejte si pupíky a o hubnutí po porodu zase někdy příště.

1 komentář:

  1. Spadám pod třetí extrém - mám hrůzu z každého kilogramu, který přiberu, do 5.měsíce jsem cvičila Jill, než mi začalo tvrdnout břicho, ale prostě si nemůžu pomoct a mám nezvladatelné nájezdy na ledničku, kdy se cpu čímkoli, hlavně ve velkém množství, dokud nepraskám. Pak mám výčitky, lezu na váhu a další den se to opakuje. 27tt, 10kg nahoře.. Pitný režim skvělý, snídaně předpisové, teorie zdravé stravy zmáknutá. Jen ta realita.. :-D

    OdpovědětVymazat