středa 5. června 2013

Jak poznat to správné tmavé pečivo

Po příspěvku o mých zkouškách s tmavými potravinami jsem dostala několik dotazů, jak je to vlastně s tím pečivem, jak poznat to správné tmavé pečivo. Dokonce se mě na to i ptala moje drahá sestřička, která příspěvek komentovala slovy:" Cože?! Takže jako já jím drahý tmavý kaiserky zbytečně? Nezhubnu?!" ( Promiň Luci☺). Takže ne jen pro ní bude tento příspěvek, jak poznat to správné tmavé pečivo.

Asi všichni víme, že pečivo můžeme rozdělit podle barvy na světlé a tmavé. Schválně píšu podle barvy, protože je to kritérium. Barva. Ne podle kvality, ale barvy. Některé tmavé pečivo je totiž pouze a jen obarvené. Ano, čtete správně. Výrobci také moc dobře vědí, že lidé věří mýtu o zdravém tmavém pečivu. A také moc dobře vědí, že tmavé pečivo je dražší, takže tam hodí barvivo a mají nezdravé, ale tmavé drahé pečivo ( drahým rozuměj dražším než světlé☺). A všichni jsou spokojení ( až na nás☺) - výrobci mají levný výrobek, který prodají dráž, protože je tmavý a lidé jej kupují, protože bláhově věří, že všechno tmavé je zdravé a hubne se po něm☺. 
Jak to tedy ale je ve skutečnosti? Jak se v tom vyznat? 
U každého výrobku je uvedeno, z čeho je složený - alespoň základní informace. Proto vždy čtěte cedulky, případně i obaly ( u baleného pečiva). Např. žitno-pšeničný výrobek - podle legislativy musí být suroviny řazeny sestupně tak, jak jsou použity, takže žitno-pšeničný chléb znamená, že převažuje žitná mouka ( u pšenično-žitného chleba převažuje pšenice). 


Žitné pečivo je dobrou volbou - má více vlákniny, vitaminů, minerálů, je chutnější a déle vydrží.
Vybírejte si pečivo s vysokým obsahem vlákniny, 6 a více procent nebo-li 6 g vlákniny na 100 g výrobku. Pokud na výrobku najdete takovou formulaci "s vysokým obsahem vlákniny", nemusíte už dále pátrat - podle legislativy tento výrobek musí obsahovat 6 a více procent vlákniny. 
Vláknina je velice cenná, protože jednak navodí pocit sytosti a v našem střevě funguje jako takový kartáček a chrání třeba před nádorovými onemocněními střev a také je prevencí zácpy. 
Cereální pečivo - veškeré pečivo se vyrábí z cereálií, takže toto označení by klidně mohl mít i bílý rohlík. Cereální je vlastně obilninový, takže označení pečiva "cereální" je opět jen marketingový tah výrobce ( prodejce ). Nenechte se tak snadno zmást
Celozrnné pečivo - je tou nejlepší volbou. Je vyrobeno převážně z celozrnné mouky, tedy z celé té obilky. Zůstává tam úplně vše zachováno, neodstraní se otruba, ani klíček. To znamená, že je tam vyšší obsah vlákniny a minerálních látek. Celozrnné pečivo je nutričně hodnotnější. 
Vícezrnné pečivo - je použito více druhů mouky ( např. pšeničná, žitná, ovesná ), ale vůbec to neznamená, že tam najdete mouku celozrnnou...
Grahamové pečivo - vyrobeno z celozrnné mouky, toto pečivo tedy má vysoký obsah vlákniny. Takže i toto pečivo je dobrou volbou



Kaiserka - je mezi lidmi zažitá jako zdravé tmavé pečivo, ale pozor. Tento dojem vyvolává jen barva a semínka na povrchu. Ve skutečnosti je toto pečivo vyrobené z bílé mouky. To je právě přesně ten případ, kdy výrobce uvádí označení "cereální", což, jak už víme, nic neznamená☺.



Zdroj: Vím, co jím







2 komentáře:

  1. Zajímavé, škoda, že to neumim přposlat známé co vždy loví v supermarketech celozrnné pečivo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkopíruj adresu odkazu a pošli jí to ( ctrl+c a ctrl+v) :-) Nebo jí nadiktuj adresu mého blogu a ona si to najde ;-)

      Vymazat