pátek 20. června 2014

Zuzka Light: Zbavte se cukru

Cukr, buď ho milujeme nebo nenávidíme, takovéto protikladné vztahy můžeme mít k této krystalické látce, se kterou si můžeme osladit své jídlo. Určitě jsme všichni už slyšeli "Troška neuškodí" nebo "Je to palivo pro mozek", otázkou však zůstává opravdu můžeme cukr zařadit na svůj jídelníček a jak moc škodí našemu zdraví? Pojďme se podívat na fakta.


Cukr jako takový netvoří žádnou skupinu potravin, neobsahuje žádné živiny, bílkoviny, žádné zdravé tuky ani enzymy. Jen prázdné a rychle stravitelné kalorie, které při trávení vytáhnou minerály z těla. V dnešním světě, kdy máme cukr na každém rohu, je to právě to, co nás dovedlo k epidemii obezity a dalším onemocněním souvisejícím s naším životním stylem. Neexistuje bezpečné množství přidaného cukru. Přirozeně se vyskytující cukry v ovoci a zelenině jsou vyváženy vlákninou, enzymy, vitaminy a dalšími, které pomáhají trávit cukr pomaleji  a tím tělu pomáhají snadněji se s ním vypořádat.
Přidaný cukr neposkytuje žádnou z těchto výhod a naopak ještě zatěžuje játra, zvyšuje špatný cholesterol, může přispět k nárůstu tělesné hmotnosti  a potížím se spánkem. Studie Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) se zaměřila na vztah mezi srdečními chorobami a přidaným cukrem a to, co zjistila, je docela děsivé. Americká strava obsahuje tolik přidaného cukru, že zvyšuje riziko úmrtí na infarkt o 18%. A co je horší, více než 21% kalorií z Vaší denní spotřeby kalorií tvoří přidaný cukr ( to je 420 kalorií z 2.000 kalorií denní spotřeby ) a to více než zdvojnásobuje riziko úmrtí na srdeční choroby. To ale není poprvé, kdy byl prokázán negativní účinek konzumace cukru. Výzkum ukázal, že příliš mnoho sladkého jídla může vést k obezitě, diabetu 2. typu, ischemické chorobě srdeční a dokonce i rakovině. 
Teď když víme, jak moc nezdravý je přidaný cukr pro naše zdraví, můžeme se mu vyhnout nebo alespoň minimalizovat jeho množství, které denně spotřebujeme? Rozhodně. CVIČENÍ! Cukr zvyšuje hladinu serotoninu a dopaminu, které mohou ovlivnit Vaše chutě. Cvičení dělá totéž! Zkuste si zacvičit, když máte chuť na sladké. Staňte se závislákem na cvičení. Když máte chuť na sladké, dejte si ovoce, protože tím nekonzumujete jen fruktózu ( v přirozeném stavu ), ale také vlákninu, vitaminy a minerály. Ano, i ovoce může mít vliv na hladinu cukru v krvi, přece jen je to cukr. Ale obecně ovoce způsobí menší výkyv hladiny krevního cukru než uměle přidaný cukr. 
Když jsem držela ketogenní dietu, tak jsem viděla neuvěřitelné změny nejen na mém těle, ale i na mé náladě, soustředění a také jsem si všimla enormního nárůstu energie. Tato dieta může mít mnoho podob, ale obvykle jde o omezení sacharidů na max 50g denně. Jejich zdrojem je většinou zelenina, semínka, kokosové výrobky, bio masa, bio drůbež a bio ryby. Rafinovaným sacharidům jako jsou bagety, těstoviny, obiloviny, se vyhýbáte. Strava by se tedy měla skládat převážně z bílkovin, zeleniny a spousty zdravých tuků ( jako je olivový a kokosový olej, avokádo ). 
Pokud se snažíte zhubnout, snížení množství sacharidů je jedním z nejjednodušších a nejefektivnějších způsobů, jak toho dosáhnout. Studie prokazují, že lidé, kteří dodržují nízko-sacharidovou dietu zhubli rychleji než lidé, kteří dodržovali dietu s omezením tuků ( ale obvykle s vysokým obsahem sacharidů ). Jedním z důvodů je i to, že při nízko-sacharidové dietě se zbavujete přebytečné vody z těla. 
Je lepší uvažovat o nízko-sacharidovém způsobu stravování jako o životním stylu a ne jen o dietě. Jediným způsobem, jak uspět dlouhodobě je vytrvat. Pointou je, že kombinací zdravých stravovacích návyků, cvičení a vyhýbání se přidanému cukru docílíte nejen krásného těla, které jste vždycky chtěli, ale také budete blíže dlouhověkosti. Ti, co se zbavili cukru, žijí déle. 

Z originálního článku Zuzky Light volně přeložila Mamina Zdenina



1 komentář: