sobota 8. února 2014

Začínám! Začínáš? Začínáme! Druhý díl

V prvních dílech se zaměříme nejprve na stravu. Protože správný jídelníček tvoří až 70% úspěchu oproti cvičení, které zaujímá "jen" 30%.
V dnešním díle se naučíme základní pojmy, které bychom měli bezpodmínečně znát, abychom se začali orientovat ve zdravém životním stylu. Nechci Vás tady zatěžovat složitými definicemi, které normálnímu člověku stejně nic neřeknou, takže napíšu to svými slovy a jen to, co je pro nás podstatné.


Sacharidy - sacharidy jsou stejně tak důležité jako další živiny, čili rozhodně se sacharidům nevyhýbáme a už vůbec je úplně neškrtáme ze svého jídelníčku. Při nedostatku dochází k podráždění, nervozitě, depresím a
Zdroj: www.hsport.cz
únavě. Důležité je vybírat si ty správné sacharidy. Sacharidy jsou vlastně to, co nám dodává energii. Podle toho, jaké sacharidy zvolíme, tak buď nám mohou dát energii pomalou, tedy budeme fungovat díky dodané energii, ale zpomaleně, budeme unavení, nebo energii rychlou, tedy budeme fungovat a navíc budeme plní elánu, budeme pracovat rychle. Pomalou energii nám dodá bílé pečivo, sušenky, cukr a další.
Rychlou energii celozrnné pečivo, přílohy ( celozrnné těstoviny, celozrnná rýže ), vláknina, a další.

Bílkoviny - nebo-li proteiny jsou základní stavební látkou pro svaly, při nedostatku dochází k úbytku aktivní hmoty, chudokrevnosti, imunitním problémům a trvalé únavě. I bílkoviny jsou nedílnou součástí jídelníčku. Bílkoviny nalezneme např. v mase, mléčných výrobcích, vejcích,atd.

Tuky - zapomeňte na tvrzení, že všechny tuky jsou špatné. Nejsou. Naopak. Ty správné tuky jsou důležitou součástí našeho jídelníčku. Zdrojem těch správných tuků je třeba olivový olej, ryby, ořechy.

Základní pravidlo, které se musíme naučit je jíst pravidelně. Pamatujte si, že hlad jen nepřítel, jakmile Vaše tělo dává najevo, že má hlad, je zle. Takže budeme jíst pravidelně, aby se naše tělo přestalo "bát" a škudlit zásoby na horší časy.

Jak se naučit jíst pravidelně?
1 den má 24 hodin a ty si teď rozdělíme:
Na spánek potřebujeme minimálně 8 hodin ( myšleno spánek, ne doba v posteli než usneme ). Zbývá nám tedy 16 hodin. Jíst musíme pravidelně vždy maximálně po 4 hodinách. To znamená minimálně 4 jídla za den. 
Jak by tedy měl vypadat náš denní režim?
Dejme tomu, že vstáváme v 7 hodin. Nejpozději, ale opravdu nejpozději do hodiny po probuzení ( ale snažte se, prosím, do půl hodiny po probuzení ) si dáme první jídlo - snídani - tedy v 8 hodin.
Nejpozději po 4 hodinách od snídaně se musíme najíst, to znamená, že nejpozději ve 12 hodin musíme mít oběd.
Opět nejdéle za 4 hodiny si dáme další jídlo - svačinu - tedy v 16 hodin.
A zase po max 4 hodinách, tedy ve 20 hodin, je čas na večeři.
Ve 23 hodin půjdeme spát a před tím doporučuji ještě něco malého sníst - někdo to nazývá svačinkou, někdo druhá večeře.
Od půlnoci do 8 hodin do rána spánek.

Klidně si vezměte papír a tužku a také si svůj denní režim rozepište, ať to vidíte černé na bílém. Každý máme jiný denní režim a jiný režim máme v pracovní dny a jiný třeba o víkendu. Nebojte se toho a napište si to. Přizpůsobte si pravidelnou stravu svému dennímu režimu. Co ale mějte na paměti - hlad je nepřítel. Nesmíte mít hlad! Takže pokud víte, že nebudete moci si dojít na oběd, tak ne že nad tím mávnete rukou! Buďte na to připraveni a vezměte si jídlo sebou.
Ještě upozorním, že výše píšu vždy maximálně po 4 hodinách. To znamená, že nesmí uplynout více jak 4 hodiny mezi každými jídly. Pokud ale cítíte hlad už po 3 hodinách, tak si klidně jídlo dejte už po 3 hodinách. Každé tělo je individuální a nelze napsat jednotný návod pro všechny. Naslouchejte svému tělu, ono Vám samo řekne nejlépe, co potřebuje.

A teď úkol do příštího dílu této rubriky.☺ Rozepište svůj denní režim a myslete na všechny případy ( den, kdy jdete do práce, den, kdy máte volno ). Věřte mi, že Vám to rozhodně pomůže a nebudete tápat. Je lepší mít to černé na bílém a být připraven.


3 komentáře:

  1. Super článek. :) Těším se na další díl.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezký článek, je od tebe moc hezké, že takhle myslíš na začátečníky :-) Jo, jíst pravidelně je základ, i když mi to třeba vyhovuje spíš po těch třech hodinách než po čtyřech. Už si ani nedokážu představit, že bych nejedla pravidelně, to hned dostanu hlad :-D A vynechání snídaně, to je noční můra :-D Stačí, že můžu snídat až půlhodinu po probuzení...

    OdpovědětVymazat