sobota 2. listopadu 2013

Reakce na příspěvek Nikki


Včera Nikki z blogu Moje tělo zveřejnila tento příspěvek a mě to přimělo k zamyšlení a rozhodla jsem se reagovat. Tento "rozzuřený trenér fitness" se svěřuje se svými pocity a názorem na všechny ty podle něj "hovadiny" okolo zdravého životního stylu a hubnutí.

Neustále slyšíme jen: Musíte snídat, musíte jíst menší porce, musíte jíst každé 2-3 hodiny, atd. Vším tím si on sám prošel a tedy může hodnotit a srovnávat a já jeho názor beru. Beru ho, ale ne úplně souhlasím. Proč?
protože také jsem si tím prošla. Protože každý den poslední dobou jsem v přítomnosti ( ikdyž jen internetové ) těch, co chtějí zhubnout. Znám osobně i ty, co zkouší zhubnout neustále dokola a dokola. A v neposlední řadě, jak asi víte, teď pracuju ( už asi měsíc ) na takovém uceleném "návodu" na zdravý životní styl. Takže i proto jsem se rozhodla reagovat.
Alfonso ( dotyčný trenér ) má už spoustu zkušeností, pohybuje se v této oblasti řadu let, zná svoje potřeby a potřeby svého těla. Proto si může dovolit nepočítat kalorie, sacharidy, bílkoviny, tuky, může si dovolit nejíst každé 2 hodiny, může si dovolit přizpůsobovat se svému tělu a jeho potřebám. ALE! Ten, kdo začíná, kdo absolutně nemá páru o tom, "vo co go", tedy neví, jak na to, co dělat, jak jíst, kdy jíst, co jíst, tak se vsadím o co chcete, že takovému člověku rada: "Poslouchej svoje tělo." je úplně k prdu. A to doslova. Vím sama podle sebe. Kdyby mi někdo před rokem řekl poslouchej svoje tělo, tak budu stát, ani se nehnu, budu zticha jako myška, abych náhodou nepřeslechla nějaké volání mého těla. Nesmějte se. Je to tak. Někdo, kdo do sebe léta láduje coca colu, hamburgery, hranolky, čokoládu, to vše nepravidelně, nárazově, u televize, tak si troufám tvrdit, že jeho tělo to už vzdalo a už nevysílá žádné signály a prostě na to kašle. A ikdyby, čirou náhodou, se tělo ještě zmohlo na nějaké to volání, tak ten dotyčný je ale tak zhuntovaný, zkažený, zaslepený, nadopovaný chemií a všema možnejma sr..kama, že stejně absolutně nic nevnímá a neslyší. Takovýto člověk prostě nedokáže ze dne na den vnímat a naslouchat svému tělu. Nedokáže.
To, že ten, kdo začíná, má začít jíst pravidelně každé 2-3 hodiny, má jíst v menších porcích, hlídat si živiny, prostě je jen první krok k tomu, aby se oprostil od všeho špatného, vrátil se zpět na správnou cestu, osvobodil své tělo, a postupně se opět naučil ho vnímat. Má to svůj význam, proč se na začátku učíme jíst pravidelně - proto, aby si tělo zvyklo na pravidelný přísun potravy a vypnulo režim "uchovávání tuků na horší časy". Ale také proto, abysme se naučili udělat si čas na jídlo, abysme věděli, že je důležité se najíst. Má to svůj význam, proč se doporučuje na začátku si hlídat kalorie a živiny. Protože ten, kdo začíná, nemá ani šajna o tom, co jsou to sacharidy, proč by je měl jíst a kde je vůbec najde. Všechny ty rady jsou k něčemu dobré, mají svůj význam. Jsou to takové "berličky", o které se při své nové cestě můžeme opřít. Slouží k tomu, abychom se naučili se v tomto orientovat, abychom věděli, abychom pochopili, a v neposlední řadě, abychom našli opět cestu ke svému tělu.
A až se tak stane, tak pak souhlasím s Alfonsem, že už stačí "jen" naslouchat svému tělu a jeho potřebám a vše půjde snadno.☺Je to tak, má pravdu. Pak už není třeba počítat a přemýšlet, pak už stačí jen vnímat. 

                                              Děkuju Nikki za přeložení článku☺. 

5 komentářů:

  1. Já jsem zastáncem toho názoru, že každému vyhovuje něco jiného. Já jsem typ člověk, kterému absolutně nečiní potíž si naporcovat maso do balíčků po určitého gramáži, hodit si pár plátků sýra na váhu, abych měla přehled, kolik toho do sebe vpravím, dávat si přesný počet ovesných vloček k snídani apod. Jsem puntičkář a mám takovou povahu, že chci, aby všechno bylo ťip ťop. Na druhou stranu nejsem takový magor, abych si někde v restauraci nebo u známých nedala nic jen kvůli tomu, že nemám zrovna přehled o tom, zda to má 80 g nebo už 100 g. Ale ráda mám všechno připravené podle sebe. Poslouchat své tělo je hezká věc, na druhou stranu ho poslouchám i tak, když do sebe po těch 3 hodinách dávám jídlo, protože je to pro tělo bezva načasování. Už jsem si zřejmě tak navyklo, že se prostě začne po těch 3 hodinách ozývat, chtě nechtě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kriss, souhlasím s tebou - v tomto bychom si určitě rozuměly :-), mám zavedený podobný systém, mám ráda přehled, takže vážím, měřím, porovnávám, používám tabulky a mám radost, pokud mi vše vychází, jak má :-). Doma to zpočátku moc nechápali, ale teď to snad tolik neřeší. Myslím, že pokud člověk s hubnutím začíná, musí mít přehled v tom, jaký má příjem a výdej, sama jsem se to musela naučit a osvědčilo se mi to, takže v tom pokračuju i v udržování. Navíc vím, že toto na mě platí, pokud se nehlídám, tak doslova žeru a pak to ma mě nepůsobí dobře psychicky :-( Prostě, na každého platí něco jiného, důležité je najít v tom ten svůj "systém" :-) Mirka

      Vymazat
  2. Já musím říct, že jím tehdy, když ucítím mírný hlad a tak dlouho, dokud se necítím přijemně sytá a vyhovuje mi to. Intervaly mi většinou vychází stejně, asi tak 3-4 hodiny, což je ideální, abychom dávali prostor pro spalování tuku ale zároveň si nezpomalovali metabolismus :)

    OdpovědětVymazat
  3. kdo poslouchá tělo a netláská má můj obdiv a poklonu ;) já naprosto souhlasím s reakcí na Nikky, protože já když jen poslouchám, tak žeru jako čuně. Asi jsem převtělený vepřík a moje tělo vysílá jen prasečí signály, jinak nevim :D jsem ráda, že v tom nejsem sama kdo si myslí, že dopracovat se tam kde je onen trenér je vlastně tak trochu meta a cíl každého začínajícího "zdravě žijícího" :)

    OdpovědětVymazat
  4. Na začátku mého hubnutí jsem jedla 5-6x denně a pořád jsem byla hladová. Tak jsem poslechla své tělo a začala jsem jíst větší porce 3-4x denně. Myslela jsem, že je to špatně, ale mně to vyhovovalo. Pak jsem si přečetla Jillian a byla jsem spokojená. Jenže jsem náhodným zadáním jídelníčku do tabulek zjistila, že jím pořád málo, takže teď musím počítat kalorie, dokud se nenaučím papat víc. Takže dle mě, pokud jsem začátečník, nestačí mi jen poslouchat, musím ho nejdřív naučit, co je pro něj dobré a správné :) Vlaďka

    OdpovědětVymazat