sobota 10. ledna 2015

Pitný režim

V dnešním příspěvku si trošku objasníme pitný režim. Jak všichni víme, je velice důležitý a to ne jen při snaze zhubnout. Ale jak to s tím pitným režimem vlastně je? Skutečně platí vypít minimálně 2 litry vody denně? A co můžu pít? Podívejme se na ty nejčastější dotazy.



Kolik toho mám vypít?
Všeobecně známé pravidlo alespoň 2 litry vody denně není pravdivé. Každý má potřebu tekutin jinou. Jaká je ta Vaše zjistíte podle následujícího vzorce: na jeden kilogram hmotnosti je potřeba 25 mililitrů vody. Padesátikilové ženě tak za den stačí "jen" 1,25 l vody, stokilový muž by měl vypít 2,5 l. Zároveň je ale třeba mít na paměti, že vypít 2 litry vody není to samé jako vypít 2 litry stoprocentního džusu ( protože třeba džus je močopudný a tedy po jeho požití tělo více tekutiny odplaví než přijme ).

Z čeho by se tedy měl pitný režim skládat?
Rozhodně z vody. Prostě jen voda. To je to nejlepší pro Vaše tělo. Pokud si třeba vyberete jen zelený čaj nebo jen stoprocentní džus, tak musíte mít na paměti, že u těchto nápojů tělo více tekutiny odplaví než přijme, jsou to totiž močopudné nápoje. Řadí se k nim také čaj černý, káva a nápoje s obsahem kofeinu.

Jakou vodu mohu pít?
Skutečně je dostačující obyčejná voda z kohoutku. Pokud vodu kupujete, tak neperlivou neochucenou vodu  s nízkým obsahem minerálů. Můžete si ji ochutit sami, např. vymačkejte do ní citron, pomeranč, grep.

Co vše se počítá do pitného režimu?
Do našeho pitného režimu nebo chcete-li do množství zkonzumovaných tekutin se počítá vše, co během dne vypijete a sníte, co obsahuje vodu, např. i polévka, zálivky, zelenina, ovoce, apod.

Patří i káva do pitného režimu?
Toto téma je velice diskutabilní, protože někteří tvrdí, že káva je v pořádku, jiní, že nikoliv. Jak to tedy je? Obecně lze říci, že káva v malých dávkách neuškodí. Pokud ale někdo je na kávě závislý, pak už je nutné si uvědomit, že si významně škodí. Pokud si za den dáte max 4 hrnky kávy, pak je to v pořádku a lze to započítat do pitného režimu ( samozřejmě vždy se odvíjí od zdravotního stavu ).

Mohu pít neperlivou ochucenou vodu? Nebo džus?
Ne, ochucené vody - ikdyž neperlivé - obsahují cukr a jsou to tedy kalorické bomby. Není to jen obyčejná voda, je sladká, ochucená a pro tělo není dobrá. Udělejte si vlastní ochucenou vodu, např. s grepem, pomerančem, citronem. Pro džus platí to samé, takže džus pijte jen stoprocentní a naředěný s vodou ( alespoň 1:3 ).

Mám problém dodržovat pitný režim. Nějaká rada?
Zkuste si vždy večer připravit pet láhve s vodou a během dne upíjet. Budete tak mít přesně přehled, kolik jste toho vypili ( podle zbylého množství vody v láhvích). Láhve mějte stále na očích. Nebo si zkuste vždy, když si připravujete nějaké jídlo automaticky připravit i sklenici vody. Může také pomoci nastavit si upozornění na mobil.

Za den vypiju až 6 litrů tekutin, nemám žádný problém.
Zatím problém nemáte, ale dříve nebo později ho mít budete. Nezapomínejte, že všeho moc škodí. Vaše ledviny nejsou připraveny na takovou zátěž a mohou se dostavit zdravotní problémy. I u pitného režimu platí všeho s mírou.

Přes den jsem moc nepila, takže když večer vidím, že mi v pet lahvi zbývá ještě třičtvrtě litru, tak to prostě dopiju najednou.
Toto určitě není vhodné, tím pitný režim nedodržíte. Důležité je upíjet po troškách během celého dne. Jen tak svému tělu dáte, co potřebuje, aby mohlo po celý den správně fungovat. To, že během dne nepijete způsobí, že během dne tělo trpí dehydratací a jednorázové večerní vypití většího množství vody už to nijak nezachrání.


Jak mám dodržovat pitný režim, během dne žízeň nepociťuji.
Tak to je chyba. Vaše tělo si již pravděpodobně navyklo na úsporný režim, co se vody týče a neozývá se. Jednoduše to vzdalo. Jenže tento stav netrvá věčně a na Vašem těle se začne nedostatek projevovat - ze začátku třeba jen pocit únavy, nesoustředěnost, bolest hlavy, později se mohou objevit třeba i ledvinové kameny. Je důležité nepít jen když máme pocit žízně, ale průběžně. Jakmile se dostaví pocit žízně, tak už je naše tělo mírně dehydratované.

Jak poznám, že má moje tělo nedostatek tekutin?
Obvyklými příznaky jsou sucho v ústech, suché rty, škytavka při jídle, bolest hlavy, suchá pokožka, tmavá moč, malá návštěvnost wc.



FAKTA
V důsledku nedostatku tekutin v organismu se nejdříve dostaví únava, bolest hlavy a malátnost. 
Je prokázáno, že při ztrátě 2–3 % vody z těla se snižuje naše výkonnost až o 20 %
Při nedostatku 8–9 % vody pak ztrácíme schopnost chůze a při ztrátě 11 % nám organismus tzv. vypoví službu. 
Avšak už jedno procento dehydratace se projevuje snížením výkonnosti a pozornosti. K takovému stavu v organismu dochází, pokud v něm chybí necelý litr vody. 
Pocit žízně však pocítíme, až když stupeň dehydratace přesáhne 2 %. Při doplňování tekutin je nutné mít na paměti, že žaludek totiž dokáže zpracovat za hodinu maximálně 0,8 litru tekutin.













Zdroj: Vím, co jím

3 komentáře:

  1. S pitným režimem mám problém, ale protože jím hodně ovoce a zeleniny, tak dehydrovaná nejsem.
    Káva se do pitného režimu opravdu nezapočítává a zrovna tak černý a zelený čaj z důvodu zbytečného odvodnění. Tělo zpracuje 0,3l tekutin za hodinu, pokud dáme tělu více, tak projde zbytečně tělem, zatíží ledviny a z těla se odplaví minerály, takže pít po doušcích pravidelně celý den.:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Já má spíš problém s "přehnaným" pitným režim. Piju furt a nějak se nedokážu kontrolovat :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nech si udělat testy, protože to může znamenat něco vážnějšího pokud piješ více jak 3,5l - 4l za běžných podmínek.

      Vymazat