pátek 12. dubna 2013

Seriál - Boříme mýty o hubnutí - Jídlo

Asi každá z nás slyšela různé "osvědčené" rady a tipy, jak nejlíp zhubnout. Bohužel ale lidé tomu stále věří. Podívejme se tedy na ty nejčastější mýty, které nám možná do teď bránily v hubnutí. V prvním díle se podíváme na mýty kolem jídla.



1. Když nebudu jíst přílohy, tak zhubnu rychleji.

Blbost. Strava musí být vyvážená. Pokud něco vyškrtnete, bude to Vašemu tělu scházet. Klidně si k obědu dejte rýži, těstoviny i brambory. Samozřejmě v přiměřeném množství . Stále mějte na paměti, že pokud opravdu chcete zhubnout, nesmíte nic z jídelníčku vyškrtávat úplně na trvalo.

2. Sklenka vína denně nijak neškodí.

Bohužel, opak je pravdou. Taková sklenka vína obsahuje až 500 kJ, což ale navíc představuje prázdnou energii, kterou bychom jinak mohli přijmout v kvalitní stravě. To znamená, že přijmete pouze tuky a kalorie, ale nic jiného to Vašemu tělu nedá - žádné vitamíny, minerály, ani Vás to nezasytí. Navíc, pokud to Vaše vínečko je polosladké, sladké či ledové, tak obsahuje kJ daleko více. Opět tedy platí, příležitostné pití vína nevadí, nevzdávejme se ho úplně, ale všeho s mírou a rozhodně ne každý den.



3. Večer už se nesmí jíst.

Blbost. Jíst musíte pravidelně a podle Vašeho denního režimu. Pokud někdo jde spát až o půlnoci, tak přece nemůže od 17 hodin hladovět! Pamatujte si, že poslední jídlo by mělo být 2 -3 hodiny před spaním, pokud tedy jdete spát o půlnoci, tak byste ještě mezi 21. a 22. hodinou měli něco sníst.



4. S light potravinami zhubnu rychleji.

To, že nějaký výrobce označí svou potravinu nápisem " Light", ještě neznamená, že je to to nejlepší pro Vaše tělo. To samé platí i o označení dětské, nízkotučné, atd. Vždy čtěte etikety daného výrobku. Výrobek light může obsahovat daleko více škrobů, cukrů a jiných látek, které uškodí více než obyčejné potraviny bez označení light.

5. Před cvičením ani po něm nesmím jíst.


Tak to je ta největší chyba, kterou můžete udělat. Takže Vy budete hladovět před cvičením, pak si půjdete dát do těla, vydáte spoustu energie, a pak opět hladovka? Dám Vám jednu radu: Pokud opravdu, ale opravdu chcete zhubnout, tak úplně zapomeňte na slovo Hladovka. Při správném hubnutí hlad mít nesmíte nikdy. Ani před cvičením, ani po něm, ani večer, ani ráno, nikdy. To, že má tělo hlad, je špatné znamení. Před cvičením je třeba se najíst - samozřejmě ne 5 knedlíků s omáčkou a masem ☺. Něco menšího, aby Vám při cvičení nebylo zle a nebolel Vás žaludek, nějakou malou svačinku, tak hodinu před cvičením. A po cvičení si opět dát něco dobrého, může být třeba i proteinový koktejl.

6. Nejdůležitějším jídlem dne je oběd.


Není. Každé jídlo ( snídaně, oběd, večeře, svačiny ) mají svou důležitost a nelze je vynechávat. Zapomeňte na to, že ráno nebudete snídat a na oběd se přecpete. Vše musí být vyvážené. Pokud budete jíst pravidelně během celého dne, tak pak ani nebudete mít potřebu přejídání se, nebudete mít hlad a je prokázáno, že toho sníte i méně  než když jídla vynecháváte a pak se nárazově najíte. 

7. Až skončím s dietou, zase budu jíst normálně.

A co když během diety jíte normálně? ☺ Pokud si myslíte, že budete držet nějakou dietu 14 dnů, měsíc, vydržíte to strašné trápení a pak, po tom měsíci, zas vlítnete do mekáče a sežerete ( pardon ), na co přijdete, pak rovnou na dietu zapomeňte. Protože tímhle jen ubližujete svému tělu. A ani si neuvědomujete, jak moc. Pokud Vám někdo doporučuje "dietu" na pár dnů, tak to není nic pro Vás, věřte mi.


8. Nejlepší je jíst jen ovoce a zeleninu. 

A k tomu bychom mohli přidat další úžasné dietářské tipy jako jíst jen bílkoviny, jíst jen sacharidy, makrobiotická strava, atd. Strava musí být vždy vyvážená. Od každého něco. Nelze jíst jen jeden druh a zbytek úplně vynechat, to je prostě kravina. Nevěřte tomu. Vaše tělo potřebuje vše. 

 

9. Ten, kdo jí zdravě, jí jen semínka a bylinky. 

☺☺☺ Velice rozšířený mýtus. Víte, že ten, kdo jí zdravě jí i šunku? Nebo tvaroh? Jogurt? Vejce? Maso? To je ale překvápko, co? ☺ To, že budete jíst zdravě neznamená, že budete jako popelka přebírat hrách a pšenici. Takže hurá do zdravého životního stylu ☺. 

10. Při hubnutí je nejlepší nahradit pití ovocnými a zeleninovými džusy.

Tak, pozor na to. Určitě je dobré si taky dopřát zeleninové a ovocné šťávy, ale zase ne vypít 6 litrů denně. A hlavně, pozor na to, jestli to, co pijete, skutečně je zeleninová či ovocná šťáva. Prostudujte si etiketu a podívejte se, jaké procento ovocné či zeleninové složky obsahuje. Když budete pít nějaký ovocný nektar s 50% ovoce a zbytek budou éčka a hlavně cukry, tak si naopak velice uškodíte. 

 
 Na závěr jeden citát: 
"Neexistují zdravé a nezdravé potraviny, ale pouze zdravá a nezdravá množství." 
 
 
 
 
 
 
 
 

4 komentáře:

  1. Skvělý článek! Já trochu bojují s tím rozložením potravy, ale těmhle mýtům nevěřím :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkný článek :) .. naštěstí už jsem zjistila, co je dobré a co ne. Vím, že ten kdo věří těmto mýtům, je pěkně hloupý (jinak se to říct nedá) ;)

    OdpovědětVymazat
  3. :) svatá pravda a ten "citát" nazávěr je pravdivý ;))

    OdpovědětVymazat