pátek 29. března 2013

Jak si sestavit správný jídelníček?

Hodně lidí zná sice zásady zdravé výživy, ale nevědí jak přesně by měli sestavit svůj každodenní jídelníček. Při stravování je důležitý již samotný nákup surovin a potravin. Musíte se tedy naučit kupovat ty správné potraviny. Přestaňte nakupovat polotovary.


Doporučuje se jíst zhruba 5x denně. Tedy 3x základní jídla (snídaně, oběd, večeře) a svačiny. Během dne je také třeba myslet na přísun tekutin. Pro pitný režim je nejlepší voda. Vyhýbejte se přeslazeným limonádám a džusům. Měly by jste také omezovat jednoduché cukry (sladkosti, cukr atd.). 



Snídaně
Snídaně je hodně důležitá, protože se tak nastartuje tělo po noci. V žádném případě ji nevynechávejte. Snídaně by měla tvořit 25% denního příjmu. 

Co snídat: 
vločková kaše ( s ovocem, semínky ), müsli ( nejlépe sypané ), celozrnný chléb či pečivo se sýrem, libovou šunku, tvarohovou pomazánku, ovoce, atd. 

Co nesnídat: 
párky, míchaná vajíčka, salámy, sušenky, atd




Dopolední svačina
Měla by být lehká, ale zároveň by měla obsahovat výživné látky. 

Tipy: jogurt, ovoce, mléčné výrobky



Oběd 
Měli bychom vždy dávat přednost kvalitnímu teplému obědu před bagetami apod. Je nutná kombinace bílkoviny + sacharidy + zelenina. Jako bílkovina se používá maso (kuřecí,krůtí, vepřové, mořské ryby atd.), sacharidy - brambory, rýže Natural, těstoviny, pohanka atd. A doplníme to nějakou zeleninou - ať už dušenou, vařenou či jako obloha. 

Vhodná jídla: 
Rizoto s kuřecím masem, těstoviny s brokolicí

Nevhodná jídla:
Tučné omáčky, smažená jídla





Odpolední svačina
Měla by být lehká, ale opět výživná. 

Tipy: Salát, jogurt, kousek chleba se šunkou 


Večeře 
Měla by být přiměřeně velká - menší než oběd - a měla by obsahovat převážně bílkoviny a zeleninu. 

Vhodná jídla:
zeleninový salát se sýrem, celozrnné pečivo a tvaroh

Nevhodná jídla:
tučné a smažené pokrmy, ovoce




Svačina 
Stačí pouze něco malého, jde jen o dodržení pravidelného stravování. 

Tipy: kousek zeleniny, šunka, knäckerbrot









4 komentáře:

  1. Mňam dostala jsem chuť na něco moc dobrého z těch fotek :)

    OdpovědětVymazat
  2. Je to fajn, vidět všechno takhle shrnutý :) Ta snídaně vypadá fakt královsky :D

    OdpovědětVymazat
  3. Skvěle shrnuté :-) Jen dotaz, proč ne k snídani míchaná vajíčka? Děkuju

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klasická česká míchaná vajíčka vhodná nejsou. Míchaná vajíčka upravená do zdravější verze samozřejmě ano :).

      Vymazat